Aktuálně řešené ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** CENTRUM DIDAKTICKÉHO VÝZKUMU V PŘÍRODNÍCH VĚDÁCH, MATEMATICE A JEJICH MEZIOBOROVÝCH SOUVIS UNCE/HUM/024 příjemce: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta hlavní řešitel: doc. RNDr. Svatava Janoušková spoluřešitelé (z centra GEEN): doc. D. Řezníčková, doc. M. Marada, dr. M. Hanus, dr. D. Há 2018–2022 Jednou ze zásadních otázek českého školství jsou způsoby dosažení komplexních cílů vzděláv současnou společností. Na jedné straně byla školám poskytnuta autonomie k realizaci kvalit možnostmi rychlých reakcí na změny ve společnosti, na druhou stranu jsou poskytovány jen o o tom, jaké znalosti a dovednosti jsou klíčové pro moderní společnost a jaké vzdělávání (k metody, prostředí atd.) skutečně tyto znalosti a dovednosti rozvíjejí. Centrum bude realizovat výzkum založený na kvalitativních, kvantitativních i smíšených met přístupech s cílem identifikovat překážky a způsoby jejich překonávání v přírodovědném a m vzdělávání pro zlepšení tohoto stavu. Centrum se bude zabývat analýzou kurikul zemí s dobr výsledky, bude se zaměřovat na analýzu dovedností, které žákům umožňují zvládnout přírodov a matematiku, a soustředit se bude rovněž na to, jaké prvky vzdělávání pomáhají formovat m a přírodovědné uvažování. Centrum se rovněž zaměří na schopnost žáků uvažovat v transdisci souvislostech, což je mj. dovednost nutná pro budování resilientní společnosti. PŘÍPRAVA UČITELE A UČITELSKÁ PROFESE V KONTEXTU VĚDY A VÝZKUMU Progres Q17 [ URL "https://cuni.cz/UK-8620.html"] příjemce: Univerzita Karlova koordinátor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. spoluřešitelé (z centra GEEN): doc. D. Řezníčková, doc. M. Marada, dr. M. Hanus, dr. T. Ma 2017–2021 Progres Q17 sleduje výzkum a vývoj v pěti tematických oblastech: Teorie školy a učitelská (pedeutologie); Vzdělávání a gramotnost; Žáci; Inkluze; Příprava učitele. Je realizován na fakultami (MFF UK, FF UK, PřF UK, FHS UK, FTVS UK). GEOCAPABILITIES 3: GEOCAPABILITIES FOR SOCIAL JUSTICE Erasmus +; KA2 - Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices; KA201 - St Partnerships for school education 2019–2020 hlavní řešitel: IOE UCL London, United Kingdom (dr. David Mitchell) spoluřešitelé (z centra GEEN): řešitel za Česko dr. Martin Hanus Previously, the Geocapabilities 2 project has sought to apply a capabilities approach to a discipline, and in so doing to reposition the contribution of the discipline (Geography) t of young people. In phase three (Geocapabilties 3) a key objective is to extend the work c two by focusing on public (state-funded) schools serving young people living in less privi economic circumstances, often the most challenging learning environments.. The target group for Geocapabilities 3 is geography teachers working in schools in challen economic circumstances. Described using language that is reductive and potentially damagin unsatisfactory, inadequate, underperforming, in need of improvement) by external agencies inspection services, some schools experience high levels of external pressures to ‘improve and Harris , 2004). Teachers in such schools are generally subject to higher levels of scr surveillance than their counterparts in more ‘successful’ schools. This is generally a con performance agenda associated schools labeled as ‘underperforming’. The intention of Geocapabilities 3 is to support teachers in developing their curriculum m capacity and in so doing enable them to engage with important curriculum questions such as geographical knowledge are taught in schools, who decides and why, and what kinds of pedag to teach powerful disciplinary knowledge (PDK) to students. In the project we will enlist (from five universities and one school, and an NGO (EUROGEO) to support the tasks leading are also recruiting associate schools to trial Geocapabilities and an NGO (the Geographica an associate partner to support the widespread dissemination of the outputs. More info: www.geocapabilities.org [ URL "http://www.geocapabilities.org"] PODPORA PREGRADUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ BUDOUCÍCH UČITELŮ NA UK OP VVV, CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093 [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-1973.html"] příjemce: Univerzita Karlova 2020–2022 spoluřešitelé (z centra GEEN): doc. D. Řezníčková, doc. M. Marada, dr. M. Hanus, dr. T. Ma Cílem projektu je zkvalitnění počáteční přípravy budoucích učitelů studujících na UK. V rá řešeno posílení systémovosti a komplexnosti v počáteční přípravě budoucích učitelů a je kl rozvoj reflektovaných pedagogických praxí studentů učitelských oborů jako nedílnou součást doplňuje již dříve realizované úpravy a změny ve výuce budoucích učitelů na UK. V rámci pr zvyšovány kompetence vysokoškolských pedagogů a učitelů spolupracujících škol. APLIKACE POZNATKŮ SOUČASNÉHO VÝZKUMU POLITICKÉ GEOGRAFIE VE VÝUCE GEOGRAFIE A SOCIÁLNĚ-VĚD STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH Technologická agentura České republiky, TL02000195 [ URL "https://starfos.tacr.cz/cs/proje příjemce: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta 2019–2021 hlavní řešitel: dr. D. Hána spoluřešitelé (z centra GEEN): doc. D. Řezníčková Hlavním cílem je přenos poznatků současného výzkumu politické geografie do didaktických ma geografie a sociálně-vědních předmětů na středních školách. Stanoveny byly tři dílčí cíle: 1) vytvořit replikovatelný způsob, jak seznamovat školní veřejnost (učitele, žáky) s aktuá geografickými poznatky o tématech lokální, národní a globální povahy 2) vytvořit informační a didaktické materiály pro učitele (a budoucí učitele), kteří budou současná lokální, národní a globální politicko-geografická témata 3) propagovat geografické vzdělání a přispět k pozitivnímu vnímání významu geografie mezi veřejností jako oboru, který dokáže interpretovat současné problémy a navrhovat možná řeše KOMPLEXNÍ SYSTÉM HODNOCENÍ OP VVV, CZ.02.3.68/0.0/0.0./15 001/0000751 [ URL "https://www.csicr.cz/Prave-menu/Projekty system-hodnoceni"] příjemce: Česká školní inspekce spoluřešitelé (z centra GEEN): doc. D. Řezníčková, RNDr. T. Matějček, Ph.D., RNDr. L. Have 2017–2022 Cílem projektu je další propojení externího a interního hodnocení škol na všech úrovních, hodnocení vzdělávací soustavy České republiky, kde je externí hodnocení vykonáváno prostře mezinárodních šetření (zejména PISA, PIRLS, TIMSS a TALIS, jejichž realizace v rámci České rovněž součástí projektu) a interní hodnocení v tomto kontextu realizuje Česká školní insp hodnocení školy, kde externí hodnocení zajišťují Česká školní inspekce a zřizovatel a inte prováděno autoevaluačními nástroji. Členové centra GEEN participují na klíčové aktivitě, zaměřené na hodnocení klíčových kompe ADAPTIVNÍ APLIKACE ROZVOJE MAPOVÝCH DOVEDNOSTÍ projekt TAČR ÉTA [ URL "http://mapovedovednosti.cz/?str=nob"] příjemce: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta 2019–2021 hlavní řešitel: RNDr. M. Hanus, Ph.D. spoluřešitelé (z centra GEEN): RNDr. Lenka Havelková, Ph.D., RNDr. Tereza Kocová, Mgr. Ver Bernhäuserová Hlavním cílem projektu je příprava a vývoj online vzdělávací aplikace založené na adaptivn povede k rozvoji mapových dovedností žáků, a to nejen na úrovni čtení, ale především analý informací obsažených v různých typech mapových podkladů. Aplikace bude založená na práci s nástrojem k rozvoji (geografického) myšlení uživatelů. Významným dalším cílem projektu pak této aplikace do vzdělávacího procesu, a to v podobě certifikované metodiky, workshopů pro studenty. Účelem podpory pak je vývoj technického řešení aplikace, stanovení edukativního tvorba jejího obsahu (úkolů na práci s mapou různé kognitivní náročnosti), tvorba certifik metodického článku pro učitele i organizace workshopů.