Kvalifikační práce ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Na tomto místě jsou uvedeny vybrané kvalifikační práce, tj. diplomové a bakalářské práce č tzv. doplňujícího studia, které od roku 2010 vedli členové centra GEEN. Práce Jsou roztříděny dle témat: Znalosti, postoje a dovednosti žáků Evaluace výkonů žáků, kvalita testů Vyučování zeměpisu: způsob, přístupy učitelů, širší podmínky výuky aj. Výuka vybraného tematického celku Výuka v terénu Výuka „geografie“ na 1. stupni ZŠ Vysokoškolská výuka geografie Mezipředmětové vazby ve výuce geografie Kurikulární dokumenty Učebnice zeměpisu Environmentální problematika ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ZNALOSTI, DOVEDNOSTI, POSTOJE A ZÁJEM ŽÁKŮ ARONOVÁ, M. (2013): Místopisné pojmy na různých stupních škol. Diplomová práce. Dostupné o "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/55801"] . FAFLÁK, J. (2013): Formování postojů žáků v hodinách zeměpisu na příkladu problematiky kůr kalamit.Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956 FENCLOVÁ, K. (2019): Počítačové adaptivní testování mapových dovedností. Závěrečná práce D HANZLÍK, R. (2020): Globální myšlení vysokoškolských studentů v Česku. Diplomová práce. Do [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/119832"] . HAVELKOVÁ, L. (2016): Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/83629"] . HOLEČKOVÁ, M. (2011): Motivace žáků ve výuce geografie. Diplomová práce. Dostupné online [ dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/47970"] . JÍLKOVÁ, M. (2015): Vnímání evropských zemí: výzkum asociací patnáctiletých žáků. Závěrečn KŮŽELOVÁ, D. (2009): Profil absolventa geografie - erobakalář a euromagistr. Diplomová prá online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/24870"] . NOVOTNÁ, K. (2019): Vzdělávací aspekty percepce prostoru. Dizertační práce. Dostupné onlin dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/110145"] . PAVELKOVÁ, L. (2019): Attitudes of young Czechs towards immigration before and after the ‘ crisis’.Závěrečná práce DPS. PETERKOVÁ, T. (2019): Miskoncepce žáků při interpretaci výškopisu. Závěrečná práce CŽV. RŮŽIČKOVÁ, Z. (2011): Nadaní žáci v geografii. Diplomová práce. Dostupné online [ URL "htt dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/47933"] . ŠEMBEROVÁ, T. (2018): Žákovské miskoncepty při práci s mapou. Závěrečná práce DPS. ŠMÍDOVÁ, M. (2018): Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou. Bakalář Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/101566"] . ŠTOLCOVÁ, K. (2019): Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu. Diplomová práce. Dostup "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/110356"] . ŠVUBOVÁ, K. (2019): Práce s mapou v závislosti na matematických dovednostech žáků. Diplomo Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/106516"] . UVÍZLOVÁ, L. (2013): Problémy žáků ve výuce zeměpisu spojené se specifickými poruchami uče práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/55154"] . WACKERSHAUSEROVÁ, M. (2018): Geografická gramotnost dospělé veřejnosti. Diplomová práce. D [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/102087"] . ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** EVALUACE VÝKONŮ ŽÁKŮ, KVALITA TESTŮ MACHÁČEK, Š. (2010): Analýza vybraných zeměpisných testů. Diplomová práce. Dostupné online dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/31360"] . MÍČOVÁ, M. (2005): Analýza zeměpisných otázek v projektu Kalibro. Diplomová práce. ŠILHÁNOVÁ, M. (2013): Komplexní geografické úlohy inspirované výzkumem PISA. Diplomová prá online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/54336"] . ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** VYUČOVÁNÍ ZEMĚPISU: ZPŮSOB, PŘÍSTUPY UČITELŮ, ŠIRŠÍ PODMÍNKY VÝUKY AJ. BABČANÍKOVÁ, P. (2014): Problémová výuka zeměpisu v praxi – úskalí, témata. Diplomová prác online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/62965"] . BERNHÄUSEROVÁ, V. (2018): Geoportály pro výuku geografie na středních školách. Závěrečná p Dostupné online [ URL "https://geoportaly.geograficke-rozhledy.cz/files/files/CZV_Bernhaus BLABLOVÁ V. (2015): Problematika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení ve výuce Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/82113"] BOHÁČEK, T. (2009): Využití fotografie ve výuce zeměpisu. Diplomová práce. Dostupné online dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/25766"] . ČECHOVÁ, S. (2020): Výuka regionální geografie v Montessori školách. Diplomová práce. Dost "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/121458"] . FIRLOVÁ, V. (2018): Vliv moderních technologií na výuku zeměpisu. Diplomová práce. Dostupn "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/102082"] . KOLÁŘOVÁ K. (2016): Vnímání výuky zeměpisu učiteli různých aprobací. Závěrečná práce DPS. KOPÁČOVÁ, H. (2017): Etické aspekty výuky zeměpisu – výchova k hodnotám v hodinách středoš zeměpisu. Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.119 KUNOVÁ, Š. (2013): Prestiž zeměpisu v Česku. Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/53464"] . MACOUNOVÁ, V. (2020): Učitel zeměpisu jako zdroj motivace ke studiu geografie. Diplomová p online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/121471"] . MANDOVÁ, S. (2017): Výuka zeměpisu v alternativních školách. Bakalářská práce. Dostupné on "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/90736"] . MATOUŠKOVÁ, B. (2020): Didaktické hry ve výuce geografie. Diplomová práce. Dostupné online dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/121461"] . TESAŘOVÁ, B. (2012): Čtení krajiny jako geografická gramotnost. Diplomová práce. Dostupné "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/46161"] . ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** VÝUKA VYBRANÉHO TEMATICKÉHO CELKU BARTOŠ, J. (2011): Možnosti osvětové činnosti v problematice biologických invazí u student práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/47926"] . FAFLÁK, J. (2010): Problematika lýkožrouta smrkového v NP Šumava – aplikace do geografické Bakalářská práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/39503" JOSKOVÁ, M. (2006): Mediální výchova ve výuce geografie. Diplomová práce. Dostupné online dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/93548"] . NOVÁKOVÁ, B. (2018): Klimatické extrémy ve výuce zeměpisu. Diplomová práce. Dostupné onlin dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/102261"] . SOUKUP, M. (2015): Aplikace pro zobrazování historických cenzálních dat: použití ve výuce Závěrečná práce DPS. ŠTROS, M. (2009): Soubor textů k problematice globálních klimatických změn pro účely geogr vzdělávání. Bakalářská práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500. ŠTROS, M. (2011): Klimatické změny ve výuce zeměpisu. Diplomová práce. Dostupné online [ U dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/47955"] . ZÝMA. M. (2020): Edukační hra pro výuku kartografie. Bakalářská práce. Dostupné online [ U dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/119720"] . ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** VÝUKA V TERÉNU FILIPOVÁ, D. (2020): Výzkum úspěšnosti soutěžících v Zeměpisné olympiádě (na příkladu teré Bakalářská práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/120557 HÁJKOVÁ, K. (2015): Evaluace komplexní geografické exkurze – Vinařická horka s využitím ta práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/75042"] . JAKOUBĚOVÁ, I. (2019): Terénní výuka z pohledu různých aktérů. Bakalářská práce. Dostupné "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/108648"] . KUČEROVÁ, M. (2005): Koncepce Geo laboratoře Albertov/Vyšehrad. Diplomová práce. ROTHBAUEROVÁ, N. (2019): Lesní pedagogika a její význam pro geografické vzdělávání. Bakalá Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/109794"] . SKAZÍKOVÁ, P. (2014): Terénní výuka geografie: transmisivní a konstruktivistické pojetí vý v mikroregionu Hvozdnice. Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/ handle/20.500.11956/70902"] . ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** VÝUKA „GEOGRAFIE“ NA 1. STUPNI ZŠ TILLOVÁ, P. (2019): Příprava budoucích učitelů 1. stupně na výuku zeměpisných témat ve vla Závěrečná práce DPS. ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** VYSOKOŠKOLSKÁ VÝUKA GEOGRAFIE HORÁKOVÁ, L. (2017): Přípravné vzdělávání učitelů zeměpisu na Přírodovědecké fakultě Unive Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/97881"] KŘÍŽ, J. (2015): Uplatnění absolventů geografie v praxi. Závěrečná práce DPS. MACOUNOVÁ, V. (2018): Faktory ovlivňující výběr geografie jako studijního oboru. Bakalářsk online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/101626"] . ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** MEZIPŘEDMĚTOVÉ VAZBY VE VÝUCE GEOGRAFIE BAREŠOVÁ, L. (2012): Využití zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy ve výuce zeměpisu n Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/46099"] BURIÁNKOVÁ, M. (2008): Využití pohybových her v geografickém a environmentálním vzdělávání práce.Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/18342"] . ĎURKECH, P. (2019): Funkce školních dějepisných atlasů ve výuce na základních školách. Bak Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/115505"] . HAVELKOVÁ, L. (2014): Rozvoj mapových dovedností v dějepisu, matematice a biologii. Bakalá Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/66882"] . HOLEČEK, F. (2010): Možnosti integrovaného pojetí výuky geografie a hudební výchovy. Bakal Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/30901"] . HORÁKOVÁ, P. (2011): Možnosti integrace zeměpisu a výtvarné výchovy. Diplomová práce. Dost "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/31902"] . KLIMEŠOVÁ, A. (2020): Francouzské výzvy pro posílení vztahů mezi výukou geografie a dějepi školách. Bakalářská práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.119 LOUDILOVÁ, L. (2016): Mezipředmětové vazby zeměpisu a hudební výchovy. Závěrečná práce CŽV POSEJPAL, J. (2012): Integrovaná výuka zeměpisu a tělesné výchovy – teoretická východiska současná situace na gymnáziích. Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cun handle/20.500.11956/45058"] . ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY ASCHENBRENNEROVÁ, M. (2006): Koncepce geografického vzdělávání v Anglii a Česku. Diplomová online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/87759"] . ČECHOVÁ, E. (2019): Výuka geografie v Estonsku v rovině projektového kurikula. Závěrečná p JINDŘICHOVÁ, E. (2011): Analýza výuky geografie ve vyšším sekundárním vzdělávání ve Spolko Německo. Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.1195 HEJNOVÁ, T. (2018): Výchova ke kritickému myšlení v kurikulárních dokumentech Irska. Závěr KOŘANOVÁ, M. (2015): Komparace geografického kurikula španělsky hovořících zemí. Diplomová online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/75365"] . VÁŇA, J. (2014): Geografické vzdělávání na projektové úrovni: komparace australských a čes Závěrečná práce DPS. VRHEL, M. (2010): Koncepce školní geografie Maďarska, Polska a Slovenska. Diplomová práce. [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/30415"] . ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** UČEBNICE ZEMĚPISU ČECHOVÁ, A. (2020): Hodnocení slovenských učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environme Bakalářská práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/122096 ČISTECKÁ, B. (2019): Využití příběhů v učebnicích zeměpisu. Bakalářská práce. Dostupné onl "https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/171018/"] . KOLTÝNOVÁ, N. (2020): Učební úlohy v matematice a zeměpisu: srovnání na základě analýzy uč stupeň základních škol. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/ SEIDLOVÁ, M. (2010): Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky. Diplomová online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/30415"] . WEINER, A. (2020): Analýza historických učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environment Bakalářská práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/120550 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ENVIRONMENTÁLNÍ PROBLEMATIKA BARTOŠ, J. (2019): Environmentální výchova jako součást geografického vzdělávání. Dizertač Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/110105"] . VACÍNOVÁ, M. (2011): Environmentální gramotnost u studentů gymnázií. Diplomová práce. Dost "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/47930"] . KLÍMOVÁ, T. (2010): Zhodnocení aktuální nabídky programů středisek ekologické výchovy z hl potřeb geografického vzdělávání. Bakalářská práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.c handle/20.500.11956/30813"] . KLÍMOVÁ, T. (2013): Zhodnocení kvality výukových programů nabízených středisky ekologické Diplomová práce. Dostupné online [ URL "https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/55795"]